Aquest cor el va fer construir el bisbe Escales. En una primera fase, que va des de l’any 1394 fins al 1399 és obra de l’escultor i tallista Pere Sanglada, i el continua Macià Bonafé entre el 1456 i el 1462, que va acabar tot el cadirat. A la part alta hi van treballar els tallistes Kassel i Michael Lochner, i la part posterior del cor va ser obra de l’artista burgalès Bartolomé Ordóñez. Constitueix un dels exemples més destacats de tots els coneguts i és el més antic dels conservats amb figuració, dins el territori hispànic. Les seves misericòrdies es troben decorades amb motius i temes diversos, tant religiosos com profans, animals (aus, lleons, simis...), bé siguin sols o acompanyats de figures humanes, i també son protagonistes éssers híbrids. Tot el cadirat fou decorat amb profussió, probablement, amb molta llibertat per part dels artistes tardo-medievals especialitzats en la talla de fusta, la decoració és essencialment figurada, i de una temàtica molt variada. Hi trobem escenes religioses, ja sigui bíbliques o llegendàries, d’altres tenen com a protagonistes, animals de caràcter real o fantàstic, i sovint, amb intencionalitat simbòlica. Tanmateix, un nombre important de misericòrdies del cor barceloní ens mostren escenes de la vida quotidiana, que ens parlen de la vida del camp i de la ciutat, dels costums de les modes i de les diversions, són una crònica de la vida cortesana, atès que algunes d’aquestes activitats, estaven reservades a les classes benestants; és el cas de la música, la dansa, el joc o la caça, que queden ben pal·leses a les misericòrdies, i als medallons dels braçals d’aquests petits seients que es fan invisibles quan queden abatuts.
Copyright:
Article:
Ramon Vidal©
Publicat en aquest bloc amb l'aprovació prèvia de l'autor:
www.literaturadart.blogspot.com
No hay comentarios:
Publicar un comentario